Lokalets detaljer – veggpryd!

En evig diskusjon – hvem skal bestemme hva som henges på veggene?

Hva skal være styrende? Hvem skal bestemme? Skal det være fritt frem eller skal det være en rød tråd? Hvis det betyr mye for Carl å ha bilder av barna sine på skrivebordet, skal Bente da få si at det blir for privat? Og hva med Sarpsborg 08 skjerf i de nyoppussede lokalene i Fredrikstad?

Dette temaet ble aktualisert da journalisten fra Sentrumsmagasinet var på vårt kontor for å lage en reportasje om hvordan vi jobber, og hva som har verdi i vår bedrift.

Vel plassert med Corona-avstand og rene hender, kommenterer han at det er sjelden å se et kontor med så mange tegninger, bilder og malerier på veggene.

Hummer og kanari eller en blanding med mening?
Fra innrammede tegninger, tegnet av bedriftens opphavsmann, til fotokalender av smilende barnebarn. Hedersplassen er gitt en arbeidstegning av et skip som ble bygd på Glommen Verft.
Vi har også kunstplakater med teksten «Be a voice, not an echo» og «If money didn´t exist would you still chase your dream», og et 130×180 cm stort maleri, malt av Markus Brendmoe som vi har opplevd at besøkende har valgt å sette seg med ryggen til.

Det høres ut som hummer og kanari, men alt som er på veggene har en funksjon og det harmonerer. Noe ankrer fortid og framtid. Kunstplakatene er klar tale. Vær deg selv! Ha ærlige intensjoner og ta valg utfra andre verdier enn kortsiktig profitt. Brendmoe-maleriet er ikke pent, men kult. Og det har en fortelling – bilders historier gir en merverdi.

Dette bildet er et oppgjør med begrepet sammenlikning. I 2010-2011 gjennomgikk Markus Brendmoe en kunstnerisk identitetskrise. Hvorfor skulle han være kunstner hvis han ikke ble like god som Edvard Munch? Munch ble stående i veien for ham. Så begynte han å kopiere Munchs mange portretter. Først ett, to, tre, fire.. etter hvert som ulike følelser og stemninger dukket opp, endte han opp med over tretti portretter i ulike farger, vinkler og symbolikk. Slik fant Brendmoe sin plass i mesterens store slagskygge, trygg på at det også er et flott sted å være.

I alle fag eller situasjoner finnes det en Munch som kan hindre oss i å være fornøyd med det vi har og det vi er. Slik skaper et skummelt maleri harmoni hos oss.

Tilbake til spørsmålet: Hvem skal bestemme? Det er ikke ett svar på det, men hvis dere skal henge noe på veggene så husk: Kontoret signaliserer hvem du er eller ønsker å være. Her kan bedriftens identitet virkelig komme frem.

Uansett hva dere velger, tenk harmoni. Frasen om at det skal matche er ikke bare en klisje. Det gjør det mer ryddig. Det er ofte mye visuelt støy på et kontor.

Med tanken på at kontoret er den beste arenaen for ideutveksling og samspill, og stedet bedriftskultur og vekst skapes, kan det også være en ide å aktivt bruke utsmykningen av lokalet til å bygge felleskap og identitet. Bruke foto av ansatte, prosjekter, gammelt produksjonsutstyr eller hva med å lage et bilde av deres fremtidige mål? Og velg gjerne motiver eller ting som kan brukes i en fortelling for ansatte og gjester.

En liten påminnelse: Veggpryd og kunst er som mat – noen liker det, andre ikke. Det behøver ikke være dyrt for å smake. Det er blandingsforholdet som er viktig for resultatet. Og som mat gir næring, skal også dekor gi deg noe: Hvile, provosere eller glede? I hvert fall ta tankene dine et sted som gir energi, minner deg på noe, styrker og kanskje til og med gir pågangsmot?

Vi har tips og kan hjelpe dere på vei hvis tiden er inne til å rydde veggene.